Tekemistä vapaa-ajalle kotona

Näiltä sivuilta löydät tekemistä kotiin, kuten askarteluohjeita!

Yrttiteetä ja kiitollisuutta 

Kiitollisuus on ollut viime aikoina paljon kirjoitettu ja puhuttu aihe erilaisissa hyvinvointiin liittyvissä kanavissa. Jaan tässä hieman omia mietteitäni aiheesta. 
 
Mitä kiitollisuus oikeastaan on? Osaatko sinä tunnistaa tuon tunteen, kun se yhtäkkiä herää sinussa? Voisiko olla niin, että kiitollisuus on meidän “perusolotilamme”, mikä monien eri kokemusten myötä tuntuu olevan välillä tavoittamattomissa?
 
Itse koen, että kiitollisuudentunne on meille kokoajan läsnä meissä itsessämme, mutta emme aina sitä tavoita. Mieli on monesti niin kiireinen, erilaiset ajatukset pitää tuon pyörän käynnissä…
 
Mitä hyötyä meille on kiitollisuuden tunteesta? Voisiko tuon tunteen useammin tavoittaminen edistää hyvinvointiamme? Edistää suhtautumista positiivisemmin itseemme ja kanssakulkijoihin, elämään? Voiko kiitollisuudentunne lisätä tunnetta ja kokemustamme, että kaikki on hyvin?
 
Kiitollisuudentunteen kokemista voi harjoitella siihen tietoisesti virittäytymällä, ajattelemalla vaikkapa jotakin hetkeä elämästään, jolloin koki kiitollisuutta, esim. kauniin auringonlaskun katsominen yhdessä ystävän kanssa, pitkän päivän jälkeen rentouttava hetki saunassa, perheen kanssa yhdessä vietetty peli-ilta…  Nämä ulkoiset tekijät ikään kuin vain muistuttavat meitä siitä, mikä on jo meissä itsessämme, aivan kuten kaikki muutkin tunteet, ne ovat meissä..
 
Mitä useammin virittäydyt kiitollisuuden tunteeseen, käy sen tavoittaminen aina helpommaksi. Kiitollisuudentunteen voi tunnistaa ihan niinkin arkisista asioista kuten vaikkapa pyykinpesukoneesta.
 
Ensimmäinen ajatus tuon sanan lukiessa tai kuullessa voi herättää sinussa mielikuvan tekemättömistä töistä, tunnet ehkä sisälläsi vastustusta ja jonkin muun sinulle mielekkäämmän puuhan teko alkaa houkuttelemaan yhtäkkiä. Voisiko tässäkin tilanteessa suunnata ajatukset tietoisesti kiitollisuuteen? Kokea kiitollisuutta, että on pyykkikone, millä pestä pyykit. Tuntea se tunne, miten ihanaa onkaan käydä nukkumaan sänkyyn, mihin on juuri vaihdettu puhtaat, raikkaat lakanat! Näkökulman muuttaminen jo näinkin arkiseen asiaan, saa meidät pikkuhiljaa suhtautumaan positiivisemmin muihinkin arjessamme kokemiimme asioihin.
 
Onko kiitollisuutta sitten helpompi tuntea, kun elämässä asiat on hyvin ja kaikki sujuu? Onko mahdoton ajatus kokea kiitollisuutta myös silloin, kun kaikki ei ole hyvin? Kiitollisuuteen virittäyminen haasteiden keskellä ei tarkoita asioiden kieltämistä ja niiden käsittelemättä jättämistä, pahan olon, ahdistuksen, sisällä painavien tunteiden tai ongelmien pois työntämistä. Kiitollisuudentunteen  avulla muutat tapaasi reagoida elämässä kohtaamiisi asioihin..
 
Kun kiitollisuutta alkaa pohtimaan hyvin yksinkertaisten arkisten asioiden kautta, avautuu silmämme huomaamaan kuinka valtavan runsauden keskellä elämmekään! Kuinka paljon kiitollisuuteen virittäviä aiheita ympärillämme onkaan!
 
Itse koen juuri nyt valtavaa kiitollisuutta Suomen luontoa ja sen monimuotoisuutta kohtaan. Talvisten tuulten ja tuiverrusten keskellä on ihanaa juoda viime kesänä kerätyistä yrteistä haudutettua teetä!
 
Alla olevaan kuvaan on myös asettautunut kissani, joka saa minussa suunnattoman kiitollisuudentunteen heräämään yhä uudelleen ja uudelleen. Kuinka paljon ja niin monin eri tavoin hän arkeani sulostuttaakaan ja saa minut oivaltamaan asioita! Mistä sinä koet kiitollisuutta juuri nyt? 
 
T: Päivi L.

ALKAVAN VUODEN TAVOITTEET

Riitialan ohjaajan Päivin terveiset: “Oikein hyvää alkanutta vuotta 2021! Useasti uuden alkavan vuoden äärellä tulee pohdittua mitä kaikkea tuleva vuosi pitää sisällään ja tuokaan tullessaan.
 
Nyt voisikin olla hyvä hetki pysähtyä kuulemaan mitä odotuksia ja toiveita, tunteita sisimmästään nousee kuultavaksi ja vaikka kirjoittaa ne ihan lauseiksi paperille. Tai jos oikein innostuu, niin “aarrekarttatyöskentely” voi olla myös inspiroiva menetelmä.
 
Mielessä voi myös olla asioita, mitä haluaa karsia pois elämästään. Karsia ehkäpä jotakin sellaista, mitä tekee vain tavan ja tottumuksen vuoksi. Ilo ja innostus onkin hyviä oppaita tässä “itsenkuulemistyössä.” 
 
Koen, että mitä paremmin osaamme kuulla itseämme, omia tarpeitamme ja toiveitamme, ja toteuttaa näitä asioita mahdollisuuksiemme mukaan,  vahvistaa se omaa hyvinvointiamme, niin henkistä kuin fyysistäkin. 
 
Luonnossa on helppo hengähtää ja olla läsnä itselleen. Tätä kautta on helpompi olla läsnä myös muille. Voisiko olla hyvä ajatus sisällyttää tähän vuoteen entistä enemmän aikaa luonnossa? Ammentaa voimaa ja inspiraatiota vuodenaikojen suomasta kauneudesta. Pienenkin happihyppelyn lisäys omaan pvään tuo jo paljon uutta energiaa! 
 
Jotta voi kokea luonnon elvyttävän voiman, kannattaa näillä retkillä jättää suorittaminen ja tavoitteet pois repustaan. Mieluusti myös älylaitteet, jotta pystyy helpommin keskittymään “käsillä olevaan hetkeen”. Vain lähteä luontoon ja olla aistit avoinna. Mitä kaikkea uutta ja ihanaa voimme luonnon kautta oppiakaan itsestämme! 
 
Ps. Koska muuten viimeksi olet istunut nuotion ääressä liekkeihin tuijottaen, nuotion rätinää kuunnellen?  Jotakin hyvin lumoavaa siinä on, ja onhan tuli tärkeä elementti ihmisille hyvin monella tapaa.”
 

KAKSI SMOOTHIEOHJETTA

Riitialan ohjaajan Päivin terveiset: “Jos on ähky jouluruuista tai muuten vain haluat piristystä loppuvuoteen, niin tästäpä kokeiluun raikkaat smoothiet! 
Tässä on kaksi “perussmoothieta”, joita  valmistan itselleni lähes joka päivä. Makuun kun on kerran päässyt ja saanut  tuntea näiden kehoa virkistävän vaikutuksen, niin mielellään näitä tekee päivittäin! 
Nämä smoothiet voit hyvin valmistaa myös illalla seuraavaa aamua odottamaan, vaikka parasta smoothiet onkin juuri tehtynä. Smoothieita voi valmistaa vaikka ja mistä omien makumieltymysten mukaan ja useimmiten kokeilemalla löytääkin parhaat reseptit. Alkuun on kuitenkin hyvä seurata valmiiksi kokeiltuja reseptejä ja tämän jälkeen soveltaa itse. 
Jos vihersmoothie on uusi tuttavuus, kannattaa sitä lähteä kokeilemaan vain muutamalla raaka-aineella, jotta maku pysyy hyvänä! Tällä ohjeella maku on ihanan mieto. Vihersmoothie tekee hyvää aineenvaihdunnalle ja keho saa siitä paljon entsyymejä.

Marjasmoothie

– n. 0,4 litraa pakastemarjoja (tässä käytetty villivadelmaa, mustikkaa, puolukkaa)
– muutama pala jäistä banaania (ei välttämätön)
– puolikkaan sitruunan mehu tai puolikas sitruunaa kuorittuna
– puolikas avokado
– ripaus merisuolaa
 jos haluat makeampaa smoothieta niin sekaan tilkka hunajaa tai itse käytin tässä (Foodinin) makeaa stevia uutejauhetta lusikan kärjellisen.
– n. 2,5 – 3 dl vettä/ kookosmaitoa/ mantelimaitoa…  itse käytin vettä.
 
Kaikki aineet blenderiin ja käytä konetta niin kauan, että saat smoothiesta aivan sileää. Avokadon voit korvata raa’alla kananmunalla. Itse tykkään paksusta lusikalla syötävästä marjasmoothiesta, joten laitan nestettä vähemmän. Lisää tarvittaessa nestettä, jos ohjeen nestemäärällä tulee liian paksua makuusi. Kuvat aukeavat isommiksi niitä klikkaamalla.
 
 

Vihersmoothie

– puolikas kurkku
– n. puolikas sitruuna/puolikkaan sitruunan mehu tai loraus valmista sitruunamehua kaupasta
– tammenlehtisalaattia kourallinen tai pari
– puolikas avokado
– persiljaa (myös tilli on tosi hyvä)
– ripaus suolaa, (vähän hunajaa/steviaa)
– n. 4-5 dl vettä
(Kuvassa näkyy myös merileväjauhejauhe ja nokkosjauhe, mukavia terveyspommeja!)
 
Kaikki aineet blenderillä sekaisin. Jos avokado ei jostain syystä sovi, voit korvata sen raa’alla kananmunalla, vähennä tällöin nesteen määrää. Kuvat aukeavat isommiksi klikkaamalla.
 

JOULUISEN LÖYLYTUOKSUN VALMISTUSOHJE

Riitialan ohjaajan Päivin terveiset:”Jouluun on vain enää tovi aikaa! Tällä viikolla Riitialan nuortenillassa oli tarkoitus valmistaa “jouluinen löylytuoksu”. 
Jaan nyt ohjeen, minkä joskus internetin syövereistä löysin. Ohje on helppo ja tässä käytetään vain luonnollisia raaka-aineita. Glögimausteseoksen tilalla voi käyttää myös piparkakkumausteseosta tai lisätä yksittäisiä mausteita (kaneli, kardemumma, neilikka, inkivääri..) ellei valmiita mausteseoksia ole saatavilla. Valmiin löylytuoksun voi pullottaa lasipulloon tms. tarkoitukseen sopivaan. Pullon voi myös koristella ja vaikka teipata siihen itse tehdyn etiketin. On muuten aika kiva idea joululahjaksi! Sitten vain valmistamaan tämän joulun löylytuoksut itse! Oikein tunnelmallista ja tuoksujen täyttämää joulua! 
Kuvat aukeavat isommaksi kuvaa klikkaamalla.

JOULULAULUVISA

Riitialan ohjaajan Päivi Lahden terveiset: “Tässä visassa tiedetään tai jos ei, niin sitten veikataan piirroskuvien perusteella, mikä joululaulu on kyseessä! Eli kappaleiden nimiä haetaan. Arvattavia joululauluja on yhteensä yhdeksän. Vastaukset nimen ja puhelinumeron kera saa palauttaa Riitialan nuorisotiloille arvontaboxiin, heti kun tilat taas aukeavat. Oikein vastanneiden kesken arvotaan palkinto. 
Sitten vain joululaulut kauittimista kajahtelemaan! Samalla kuunnellessa laulujen sanoja voi tehdä vaikka joulusiivoja! ;)”
Kuvat aukeavat isommiksi, kun klikkaat niitä.
 
1. kappale
 
 
 
2. kappale
 
 
3. kappale
 
 
4. kappale
 
 
5. kappale
 
 
6. kappale
 
 
7. kappale
 
 
8. kappale
 
 
9. kappale
 

JOULUKORTTIEN ASKARTELU

Riitialan ohjaaja Päivi Lahden terveiset: “Riitialan ohjattujen nuorteniltojen ensimmäisen kerran (1.12.) teemaksi  oli merkitty joulukorttiaskartelua. Nyt kun emme vielä voineet kokoontua yhteisen askartelupöydän äärelle, jokainen voi näiden korttimallien pohjalta ja inspiroimana valmistaa oman pöydän äärellä näitä joulukortteja. Korttimallit ovat vapaasti sovellettavissa saatavilla olevien materiaalien mukaan. Parasta onkin, kun valmiit korttimallit inspiroivat omaa luovuutta ja näin saa synnytettyä ihan omanlaisia ideoita..”

Kuusimetsässä- kortti

Tarvikkeet:
– mustia korttipohjia
– valkoista paperia
– kuviopapereita
– “hyvää joulua- tekstitarroja”
– “timanttikoristeita” tms. sopivaa tähdiksi
– sakset, puikkoliimaa, 3D-tarratyynyt
 
Tässäpä helppo ja nopea joulukortti-idea! 
– Leikkaa kuviopapereista eri kokoisia kolmioita kuusiksi. 
– Leikkaa valkoisesta paperista mieleinen lumihanki ja liimaa se mustaan korttipohjaan.
– Kiinnitä ensin taka-alalle jäävät kuuset liimalla ja näiden eteen loput kuuset 3D-tarratyynyillä. 
– Kiinnitä lopuksi timanttikoristeet kuusten latvojen yläpuolelle ja kiinnitä myös tekstitarra alareunaan.
 
 

Räsymattokortti

Tarvikkeet:
– korttipohjia
– eri värisiä kuviopapereita
– kuviosakset ja sakset
– puikkoliimaa tai kapeaa kaksipuoliteippiä
– 3D- tarratyynyjä
– puisia kuviokoristeita
 
Tämän kortin idea on simppeli!
– Leikkaa kuviopapereista eri levyisiä soiroja.
– Liimaa tai teippaa kuviopaperisoiroja korttipohjaan niin, että edellisen soiron tasainen reuna jää kuviosaksilla leikatun reunan alle piiloon. Voit täyttää kortin näin vaikka kokonaan, tässä kuvan kortissa jätetty tekstille tilaa myös kortin etupuolelle. Kiinnitä puukuviokoriste 3D-tarratyynyillä.
 
 

Heppakortit

Nämä hauskat ja pienet jouluiset kortit sopivat niin joulutervehdyksen toivotukseen kuin myös joulupöytään paikkakorteiksi tai vaikka ihan joulukoristeiksi!  Ohjeen kaavan voit tulostaa, minkä mukaan voit piirtää omat heppasi. Tarpeen mukaan kokoa voi suurentaa. 
 
Tarvikkeet: 
– eri värisiä kartonkeja
– kuviopapereita
– villalankaa
– puikkoliimaa, 3D-tarratyynyjä
– sakset, kuviosakset, tusseja
– rei’itin
 
Tee näin:
– Leikkaa kaavan mukaan kaksi hevosta kartongista.
– Leikkaa kuviosaksilla kuviopapereista kaavaa apuna käyttäen haluamasi “hevosen osat”. 
– Liimaa kuviopaperikappaleet kartonkikappaleisiin. Tai halutessasi koristella pelkällä tussilla erilaisia kuvioita tehden, tee se tässä vaiheessa ennen osien yhteen kiinnittämistä.
 
– Kiinnitä “hevosen puolikkaat” toisiinsa 3D-tarratyynyillä hevosen yläosasta muutamista kohdista.
– Tee rei’ittäjällä reikä hännän kohtaan.
– Leikkaa villalangasta n. 16cm pätkiä n. 7 kpl:ta. Pujota lankanippu reiästä puoliväliin, taita kahtia ja kiepauta yhdellä langoista solmu nipun ympärille.
– Taivuta lopuksi hepan jalkoja hieman erilleen toisistaan, näin saat kortin pysymään pystyssä.