Elämä Ikaalisissa on kuin palauttava ja virvoittava kylpyhetki:
Ikaalisten raikas ja rohkea uusi brändi rakentuu kaupungin vahvuuksille ja historialle
Ikaalisten kaupunki on uudistanut brändiään. Brändikäsikirja ja Strategisen brändilinjan kiteytys -dokumentit kokoavat yhteen kaupungin vahvuuksien pohjalta muotoillut pääviestit sekä kaupungin visuaalisen ilmeen.
Brändiuudistuksessa haluttiin nostaa valokeilaan Ikaalisten vahvuudet kuten koulutus, yritykset, kulttuuri, luonto, Kyrösjärvi, sijainti ja kylät sekä tunnettuuden avaintekijät: Ikaalisten kylpylä ja Kyrösjärvi.
Kylpyelementit sekä yhteisöllisyys jalostuivat kaupungin uudeksi kylpyteemaiseksi brändiksi
Jo ennen brändiuudistusprojektia kaupunginjohtaja Eeva Viitanen ja Ikaalisten Kehitys Oy:n toimitusjohtaja Veli-Matti Ruotsalainen jalkautuivat Ikaalisten kylille ja torille tutustumaan asukkaiden ajatuksiin ja kyselemään Ikaalisten vahvuuksista.
Brändiuudistuksen alkajaisiksi kaupunki järjesti yrityksille, tapahtumaverkostolle sekä kaupungin ja kylien edustajille kolme työpajaa. Niissä Ikaalisten vahvuuksiksi nousivat koulutus, yritykset, kulttuuri, luonto, Kyrösjärvi, sijainti ja kylät. Tunnettuuden avaintekijöiksi taas Ikaalisten kylpylä ja Kyrösjärvi.
Ikaalisten uudet pääviestit rakentuvat kaupungin vahvuuksille: sijainnille, elinkeinoelämälle, kulttuurille, koulutukselle ja yhteisöllisyydelle.
Brändin ydinviesti ”Lämmin kylpyvesi virtaa Valtatie kolmea pitkin”, korostaa, miten elinvoima virtaa Ikaalisiin Valtatie kolmea pitkin ja mahdollistaa kaupungin elinvoiman kehittymisen ja vahvistumisen Tampereen alueen kasvun myötävirrassa.
”Kylvyssämme kuohuu tulevaisuus” kertoo, että kehittyvien liikenneyhteyksien myötä koulutus, poreileva kulttuuritarjonta ja yhteisöllisyys ohjaavat elinvoimaa, yrityksiä, asukkaita ja matkailijoita kaupunkiin.
”Kulttuurikylpymme kuplii” kuvailee, kuinka Ikaalisten kulttuurikylvyn poreet hyväilevät kymmeniä tuhansia ihmisiä vuosittain: erilaiset musiikkitapahtumat, Wanhan kauppalan miljöö ja monenlaiset liikunnalliset tapahtumat tarjoavat pulahduksia monimuotoiseen ja omintakeiseen kulttuuriin kuten Saunafestivaaleille ja Puistofilosofiaan.
Brändiviestillä ”Opinsauna on lämmitetty” kerromme, että Ikaalisten toisen asteen oppilaitosten opinsaunojen löylyistä nauttii lähes 700 opiskelijaa, mikä vastaa kymmentä prosenttia kaupungin väestöstä. Opiskelijoita tulee yli sadasta kunnasta ja Kampuksella toimii Pohjoismaiden monialaisin käsi- ja taideteollisuusalan oppilaitos Ikata.
”Täällä ei pelätä kastua” -viestillä kuvaamme ikaalilaista elinkeinoelämää, yhteisöllisyyttä ja rohkeutta. Ikaalilaiset eivät pelkää kastumista, jos yhteinen etu tai uuden idean kokeilu sitä vaatii. Yritteliäät asukkaat luottavat uimataitoonsa ja siihen, että vesi kyllä kelluttaa. He tietävät, että heitä kantaa yhteisön ja kaupungin tuki. Kyrösjärven rannoilla poreilee yhdessä tekemisen meininki, aloitteellisuus sekä talkoohenki, joilla yhteinen kylpyvesi pidetään lämpimänä ja houkuttelevana yli kuntarajojen.
Koko strategisen brändilinjan kiteytys löytyy tästä linkistä (pdf – tiedosto)
Lisätietoja: Eeva Viitanen, kaupunginjohtaja, p. 044 7301 250, eeva.viitanen@ikaalinen.fi