Ikaalisten kaupunki on sopinut yhteispalvelusta seuraavien palveluntuottajien kanssa.
Digi- ja väestötietovirasto (ent. maistraatti ja väestörekisteri)
Asiointipisteen toimintamalli perustuu asiakaslähtöisyyteen ja moderniin, digitaaliseen palveluun. Asiakas saa sujuvasti ja nopeasti asiansa vireille hänelle parhaiten sopivalla tavalla. Palveluneuvojat opastavat ja neuvovat asiakasta monin tavoin esimerkiksi löytämään oikean viranomaisen ja asioimaan itsenäisesti verkkopalveluissa sekä saamaan tarvittaessa etäpalveluyhteyden Kelan virkailijaan.
Uudistettu yhteispalvelulaki mahdollistaa joustavia ja monipuolisia tapoja toimia. Monipuoliset sähköiset kanavat tuovat uutta tehoa toimintaan. Palvelun painopiste on nyt digitaalisissa kanavissa ja tavoitteena on ohjata asiakkaat asioimaan onnistuneesti viranomaisten verkkopalveluissa.
Viranomaispalveluiden siirtyessä sähköisiin kanaviin Asiointipisteen palveluneuvojan tehtävänä on opastaa asiakkaita oikeisiin verkkopalveluihin, neuvoa niiden käytössä sekä kannustaa ja rohkaista itsenäiseen asiointiin verkossa. Asiointipiste tarjoaa asiakkaiden käyttöön laitteet ja yhteydet ilmaiseksi.
Palveluneuvoja auttaa
Asiointipiste on julkisen hallinnon yhteinen asiakaspalvelu, josta saat asiantuntevaa apua eri viranomaispalveluissa. Asiointipisteessä sinua auttaa palveluneuvoja, joka osaa ohjata sinut oikeiden viranomaisten ja palvelujen luokse. Saat tietoa, opastusta ja asiasi heti vireille joko sähköisesti tai henkilökohtaisessa tapaamisessa palveluneuvojan kanssa.
Jos sinun on jätettävä lomakkeita tai hakemuksia paperiversioina, niin sekin on mahdollista. Asiointipisteessä palveluneuvoja voi skannata ja toimittaa asiapaperisi myös sähköpostilla.
Sujuvasti sähköisesti
Asiointipisteessä olevalla asiointipäätteellä voit tutustua viranomaisten sähköisiin palveluihin ja käyttää niitä itsenäisesti tai palveluneuvojan opastuksella. Asiakaspääte on käytössäsi ilmaiseksi ja palveluneuvojan opastaa sinua laitteiden ja verkkopalveluiden käytössä.
Etäpalvelulla saat yhteyden asiantuntijoihin
Kun tarvitset syvällisempää asiantuntemusta, saat yhteyden eri viranomaisten asiantuntijoihin etäyhteydellä. Palveluneuvoja avaa etäyhteyden asiantuntijalle ja voit käydä luottamukselliset keskustelut viranomaisen kanssa kasvotusten, kuvayhteydellä. Etäpalvelut ovat käytössä joko tiettyinä aikoina jonotuksella tai erikseen ajanvarauksella.
Asiointipisteessä palveluihin kuuluu mm.:
• hakemusten, liitteiden tai muun asiakirjan vastaanottaminen ja
täyttämisessä neuvominen
• julkaisujen, esitteiden ja lomakkeiden jakaminen
• verkkopalveluiden esittely ja käytön opastaminen itseasiointipisteessä
• etäpalveluyhteys viranomaisten asiantuntijoiden kanssa
Kun asiointipiste ottaa vastaan yhteispalvelun sopimukseen kuuluvan asiakirjan,
tulee asiakirjassa tarkoitettu asia vireille.
Lisätietoa löydät Mikä on Asiointipiste?-sivustolta